งานที่ 10 Combining Sentence
ให้นักศึกษาค้นคว้าเนื้อหาเกี่ยวกับ
Combining Sentence และอย่าลืมอ้างอิงด้วยนะคะ
1. Sentence combining (การเชื่อมประโยค)
การเชื่อมประโยคช่วยให้ประโยคกระชับ
กะทัดรัด และอ่านง่ายขึ้น มีวิธีการต่าง ๆ ดังนี้
1.2 เชื่อมประโยคเป็น
compound sentence
ใช้เครื่องหมาย
semicolon (;) เชื่อม
independent clause
ตัวอย่าง
Three of the participants were
male and seven were female; their age ranged between 21 and 24.
ใช้ coordinating conjunction and,
but, or
ตัวอย่าง The study employed a range of
data gathering instruments, but the main source of data came from
self-assessment questionnaires.
ใช้ correlative conjunction not only … but also, either … or, neither …
nor
ตัวอย่าง The distinction is important
not only in terms of measuring and understanding how these variables affect WTC
but also in terms of pedagogical intervention.
1.3
เชื่อมประโยคเป็น complex sentence ใช้
adverbial clause แสดงความสัมพันธ์ของประโยค
เช่นแสดงความแย้งใช้ adverbial clause ที่ขึ้นต้นด้วย
although แสดงเหตุผล
ใช้ since because แสดงเวลา
ใช้ when
ตัวอย่าง
Although the study led to a
proposed preliminary model of situational WTC in L2, the model is static.
1.4 ใช้ appositives ขยายความหรือเพื่อเชื่อมความคิด
1.5 ใช้ participial phrase เชื่อมความคิด
Redressing the balance, others
have attempted to describe the specificities of Chinese learning from a more
sympathetic perspective.
1.6 การใช้ participial phrase ต้องระวัง Dangling participle
กล่าวคือ
ประธานไม่ได้เป็นผู้กระทำกริยาใน participial phrase/ นั้น
Wrong: Coping with daily stress, the model in this
research needs support.
Improved: Coping with daily
stress, parents of children with autism need support.
ที่ถูกต้องคือ
parents เป็นผู้
cope with daily stress ไม่ใช่
โมเดลในการวิจัย
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น